پارس خبر

به روزترین اخبار ایران و جهان

پارس خبر

به روزترین اخبار ایران و جهان

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی چیست؟


قبرس یکی از محبوب ترین کشورها هم برای سفر توریستی و هم برای مهاجرت کاری و تحصیلی است. هر ساله بسیاری از آسیایی ها و آمریکایی ها برای تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور به قبرس می آیند و یا برای کار در شرکت های بین المللی و مشاغل مختلف وارد قبرس می شوند. کشور قبرس دارای دو بخش شمالی و جنوبی است که بخش شمالی آن در زیر نظر ترکیه و جنوب آن زیر نظر یونان است. این تفاوت جغرافیایی شمال و جنوب کشور را از نظر فرهنگی و زبانی متفاوت کرده است. در این مقاله از چند جهت به تفاوت های قبرس شمالی و قبرس جنوبی می پردازیم و سعی می کنیم آنها را با هم مقایسه کنیم.

چرا قبرس به دو قسمت تقسیم می شود؟

قبرس در طول تاریخ خود محل درگیری ها و مشکلات منطقه ای بوده است. اما آخرین این مشکلات در سال 1974 رخ داد که به دلیل آن کشور به دو قسمت تقسیم شد. در این سال ارتش ترکیه به شمال قبرس (یونانی ها) حمله کرد و این منطقه به طور کامل به تصرف ترک ها درآمد. قسمت جنوبی قبرس که زیر سلطه یونان بود به اتحادیه اروپا پیوست اما قسمت شمالی آن جدا باقی ماند. در سال 2004، جمهوری قبرس به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآمد.

واحد پولی

در قبرس شمالی واحد پول یورو و لیر ترکیه است. اما در قبرس جنوبی فقط یورو مبادله می شود.

زبان

یونانی زبان رسمی قبرس جنوبی است، اما بسیاری از مردم به زبان عربی قبرسی و ارمنی نیز صحبت می کنند. در قبرس شمالی زبان ترکی زبان رسمی است، اما به دلیل تعداد زیاد گردشگران و حضور شرکت ها و دانشگاه های بین المللی، زبان انگلیسی نیز بسیار رایج است.

اعتبار دانشگاهی و دانشگاهی

در هر دو قسمت جنوبی و شمالی قبرس دانشگاه های خوب و شناخته شده ای وجود دارد و سیستم آموزشی آنها برگرفته از انگلستان است: سه مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا. دوره ها به زبان انگلیسی در اکثر دانشگاه ها تدریس می شود و این کشور را در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب کرده است.

8 دانشگاه در قبرس جنوبی و 12 دانشگاه در قبرس شمالی وجود دارد که بخش شمالی این کشور معمولاً برای تحصیلات تکمیلی محبوب تر است. پس از اخذ مدرک از یکی از این دانشگاه ها با آینده شغلی خود در کشورهای اروپایی آشنا خواهید شد.

ارزش ملک

ارزش ساختمان ها و خانه ها در قبرس شمالی و جنوبی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، میانگین قیمت یک خانه (متر مربع) در قبرس جنوبی حدود 3000 یورو و در قبرس شمالی حدود 1500 یورو است. حدود نصف قیمت قبرس جنوبی پس از بحران اقتصادی سال 2013 به حالت عادی بازنگشت، اما حتی در این شرایط قیمت ملک هنوز حدود 30 تا 50 درصد بالاتر از قبرس شمالی است. دانستن نرخ رشد قیمت املاک در سال 2022 نیز مهم است:

15 درصد قبرس

30 درصد قبرس شمالی

یعنی فرصت سرمایه گذاری با خرید ملک در قبرس شمالی بسیار بیشتر از قبرس جنوبی است (به همین دلیل است که بسیاری از ایرانیان با خرید ملک به این کشور مهاجرت می کنند).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد